Muzeum Nadwiślańskie po raz kolejny zaprosiło naszą szkołę do współpracy.

Uczennice klasy ósmej Alicja Księska, Marta Kulczyńska, Milena Czerska wzięły udział w realizacji projektu „Znaczenie miejsca. Strzemiński, Stażewski, Łunkiewicz-Rogoyska”.

Dziewczęta po raz pierwszy zobaczyły artystyczne wypowiedzi przedstawicieli awangardy polskiej okresu międzywojennego i powojennego, były mocno zdziwione i zaskoczone.

Prezentowani artyści w różnych okresach przebywali w Kazimierzu i dziewczynki miały ocenić czy te prace wpisują się w krajobraz miasteczka?

Odpowiadały że Kazimierz bardziej kojarzy im się ze sztuką przedstawiającą krajobrazy, weduty, portrety, czy martwe natury. Takie obrazy widują w galeriach i na rynku, gdzie artyści rysują z natury.

Sztuka awangardy nie jest bliska uczniom, abstrakcje geometryczne czy plamy barwne z pewnością zadziwiają i inspirują, ale nie ma okazji, aby młodzież ze szkoły podstawowej zetknęła się z nią. Plastyka to jedna godzina tygodniowo w klasach 4-7, a zagadnienia związane ze sztuką nowoczesną omawiane są tylko w klasie 7.

Uczennice z klasy VIII biorące udział w przedsięwzięciu przenosiły wzory z reprodukcji na torby płócienne i miały możliwość własnej interpretacji motywów i kolorów.

Gdyby nie inicjatywa muzeum, z całą pewnością uczniowie nie zetknęliby się z tą sztuką.

Podczas realizacji zadania kreatywność widoczna była na każdym kroku. Do tego stopnia wyzwalała emocje, że dziewczęta pomalowały sobie ubrania w różne wirujące plamy.

Zabawa kolorem, plamą, kształtem dawała wiele radości, i mimo wszystko zachęcała do wychodzenia poza schematy i wdrażania własnych pomysłów, głównie w obrębie koloru.

Bardzo dziękuję uczennicom za poświęcony czas, spotkania w szkole i fajną zabawę.

Izabela Kamińska – nauczycielka plastyki

Efekty tej pracy będzie można oglądać na wystawie w Muzeum Nadwiślańskim.

https://www.mnkd.pl/awangarda-poszerza-horyzonty-rozmowa